تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال
قبل از شروع هر گونه اقدام برای ورود به فضای مجازی هر کسب وکار کوچک، متوسط و بزرگ نیازمند داشتن یک استراتژی بازاریابی دیجیتال هدفمند و قدرتمند است. فضای مجازی مملو از اطلاعات و تبلیغات متفاوت است که در هر ثانیه میلیون ها داده از طریق میلیون ها انسان بارگذاری می شود و از سوی دیگر میلیون ها مخاطب در حال ارزیابی و انتخاب آن است. پس با نداشتن یک استراتژی یا نقشه راه از پیش تعیین شده ورود به این دنیا کاری بیهوده است. و تنها انرژی، هزینه و زمان را از دست دادن است. در نهایت نتیجه شکست و سرخوردگی است و پشیمانی از انجام کار.
اما راه حلی دیگر برای موفقیت در دنیای مجازی وجود دارد. هدفمند وارد شوید و از روی اصول و مبانی که فقط نیاز به جواب گویی به ۳ سوال چرا، چگونه و چیستی است.
در تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال ما به شما کمک می کنیم تا به اهداف خود برسید.
بخش بندی مشتریان هدف
در بازاریابی دیجیتال به دلیل انبوه کاربران، مشخص کردن مشتریان هدف یکی از کارهای ابتدایی است که باید انجام شود. شناخت و درک مشتریان بالفعل و بالقوه و فهمیدن نیازها و خواسته های آنان بسیار مهم است که این شناسایی تنها با تحقیق، گفتگو و سپس ارزیابی امکان پذیر است. اینکه هر کسب و کاری بداند چه خدمت یا محصولی را برای برآورده کردن چه نیاز و خواسته ای از چه گروهی از مخاطبان ارائه می دهد. در گام اول با شناخت محصول و خدمت، مشتریان هدف از لحاظ موقعیت جغرافیایی، دموگرافیک و روانشانسی مشخص شده و متناسب با هر گروه ارزش های ارائه شده شناسایی می شود.
مشخص کردن کانال ارتباطی با مشتریان هدف
برای حضور در فضای مجازی بعد از مشخص شدن پرسونای مشتری، تعیین کانال ارتباطی مهم است.
اینکه چگونه مشتریان را از چه کانالی هدایت کرده تا برای رسیدن به هدف موثر باشد. و یکپارچه کردن کانال های ارتباطی با مشتریان هدف.
کانال های ارتباطی
- شبکه های اجتماعی (اینستاگرام، لینکد این، توئیتر، تلگرام)
- ایمیل مارکتینگ
- Sms مارکتینگ
- وب سایت سازمانی
- پلتفرم های تخصصی فروش
- رسانه های خبری
- فروشگاه و یا دفتر کار
گام بعدی تولید محتوی برای کانال های ارتباطی است.
- تولید محتوی در راستای دستیابی به مشتریان هدف از مراحل بسیار مهم در ارتباط با مشتری است. با شناخت کانال های ارتباطی و متناسب با مخاطبان آن برای هر کدام محتوی تولید می شود. محتوی انواع مختلف دارد.
- محتوی متنی
- محتوی ویدیو
- محتوی صدا
- محتوی داستانی
- محتوی رسانه ای روابط عمومی
بعد از مشخص شدن نوع محتوی در راستای یکپارچه کردن آنها، کلمات کلیدی طراحی می شود که بر اساس آن کلید واژه ها تمام محتوا ها تولید می شود. کلید واژه ها پادشاه هر محتوایی است و با مشخص شدن آنها می توان در بازار هدف نفوذ کرد و اعتبار سازی و اعتماد سازی را پایه ریزی کرد.