گوگل الگوریتم های مختلفی دارد که کارکرد و نتیجه اصلی همه آنها بهینه سازی نتایج گوگل برای مخاطب است. البته که برخی از این الگوریتم ها از اهمیت وکاربرد بیشتری برخوردار هستند، مثل الگوریتم گورخر گوگل، پاندا، پنگوئن و مرغ مگس خوار. هر کدام از این الگوریتم ها با هدفی خاص و برنامه ای مشخص طراحی و پیاده سازی شده اند. اما در نهایت هدف اصلی آنها، انتخاب و نمایش بهترین سایت و نتیجه در صفحه جستجوی گوگل بر حسب نیاز کاربر است. این موضوع نگاه مهم و نتیجه نهایی است که گوگل در تعامل با کاربران خود دنبال می کند.
یکی از الگوریتم های جستجوی گوگل با هدف مقابله با سایت های ضعیف، نامعتبر و یا متقلب در زمینه فروش آنلاین، الگوریتم گورخر گوگل است. این الگوریتم به دنبال حذف و یا کاهش رتبه سایت های فروش آنلاینی است که محصولات بی کیفیت، امنیت پایین و نظرات جعلی دارند و اطلاعات نادرستی را به کاربران ارائه می دهند که نتیجه نهایی همه اینها، تجربه کاربری نامناسب و نامطلوب است.
هدف الگوریتم گورخر
همه الگوریتم های گوگل بر اساس نیازهای مخاطبان و اهداف خاص گوگل تهیه و پیاده سازی می شوند تا بتوانند در بهبود رنک سایت شما تاثیرگذار باشند. الگوریتم گورخر مانند الگوریتم پاندا، الگوریتم پنگوئن، مرغ مگس خوار با هدف بهبود وضعیت سئوی سایت شما طراحی شده اند. هدف از الگوریتم گورخر بررسی فروشگاه های اینترنتی و بررسی تعیین رتبه و جایگاه مناسب برای سایت های فروشگاه اینترنتی است. همچنین این الگوریتم سایت هایی را که کیفیت و خدمات نامناسبی ارائه می دهند، از نتایج حذف می کند.
گوگل زبرا Google Zebra سئوی تمامی فروشگاه های آنلاین را از نظر فنی بررسی می کند و زمانی که متوجه شود یک سایت در تلاش برای فریب دادن کاربران است، آن سایت فروشگاهی را به گوگل معرفی می کند تا جریمه شود.
دلیل نام گذاری الگوریتم گورخر
دلیل نام گذاری الگوریتم گورخر، مربوط به خصوصیتی از این حیوان است که در مواقع بسیاری می تواند به آن کمک کند. بدن گورخر به دلیل راه راه بودن بدنش است که باعث می شود حیوانات و حشراتی که نیش دارند، نتوانند به آن نزدیک شوند. در واقع رنگ بدن این حیوان و راه راه بودن آن باعث می شود در برابر متجاوزان و حشراتی که می خواهند نیش بزنند، آسوده باشد. این رنگ باعث می شود نتوانند آن را ببینند. شاید این استعاره ای باشد از فروشگاه های بی کیفیت که گوگل با این الگوریتم، آنها را از صفحه نتایج جستجو و کاربران دور می کند.
به همین دلیل لازم است سایت های فروشگاهی این الگوریتم و نکات مربوط به آن را رعایت کنند تا در سئوی خود دچار مشکل نشوند.
الگوریتم گورخر چه کاری انجام می دهد؟
به طور کلی و اساسی، هدف گوگل از روندها و الگوریتم های مختلف، در راستای به دست آوردن مخاطب و در واقع رضایت مخاطب که طبیعتا درآمد بیشتر را برای گوگل به همراه خواهد داشت، بهبود نتایج در صفحه جستجو و همگام بودن و مناسب بودن نتایج مشاهده شده برای کاربران است. بطور خاص برای فروشگاه های اینترنتی، هدف از پیاده سازی الگوریتم گورخر یا زبرا، تشویق به افزایش کیفیت در فضای تجارت الکترونیک و تجربه مناسب خرید آنلاین برای کاربران است. به همین دلیل فروشگاه های آنلاین نیاز دارند تا با رعایت مواردی که الگوریتم زبرا روی آنها حساس است، در مسیر گورخر گوگل گام بردارند تا بتوانند رتبه بالاتری را در نتایج سرچ گوگل به دست بیاورند.
چه نکاتی را باید در راستای عملکرد الگوریتم گورخر رعایت کنیم:
محصولات با کیفیت: ارائه و فروش محصولات با کیفیت و جلب رضایت مشتری
امنیت بالا: یکی از موارد مهم در تجربه های آنلاین مخصوصا خرید آنلاین، امنیت اطلاعات و راحتی خیال خریدار بابت مشخصات و اطلاعات اوست.
درج اطلاعات درست و کامل: اینکه وقتی مخاطب به دنبال محصولی سایت شما را باز می کند و با حجمی از اطلاعات و داده های مختلف در مورد آن محصول مواجه می شود، برای دریافت اطلاعات دقیق، درست و کاربردی است. اگر در هر بخش از عملکرد سایت، اطلاعاتی نادرست به مخاطب داده شود، مسلما علاوه بر بازخورد الگوریتم گورخر، مشتری و مخاطب را نیز از دست خواهید داد.
بهبود تجربه کاربری: تجربه کاربری در همه شکل های وب گردی مهم است. مخاطب نیاز دارد تا از محیط کاربری، تصاویر، نحوه کارکرد و منوهای سایت لذت ببرد و بدون سردرگمی و ناراحتی آن را پشت سر بگذارد.
نکاتی که باید هنگام بهینه سازی فروشگاه اینترنتی خود در نظر بگیرید:
دریافت و فعالسازی SSL اهمیت بسیاری برای گوگل دارد. علاوه بر این در سال های اخیر، مخاطبان نیز به این موضوع آگاه شده اند که داشتن گواهی امنیت مهم است و یا حداقل با دیدن پیام خطای قرمز رنگ مرورگرها، آن را جدی می گیرند.
آدرس و اطلاعات تماس و راه های ارتباطی موجود در فروشگاه اینترنتی باید واقعی باشد.
فروشگاه آنلاین باید پشتیبانی سریع مشتری برای محصولات با کیفیت بالا داشته باشد.
کالای ارائه شده باید دارای توضیحات و اطلاعات کامل به همراه قیمت باشد.
در فروشگاه اینترنتی کاربر باید این امکان را داشته باشد که هر محصولی را که می خواهد انتخاب کند.
و سرعت سایت شما باید بالا باشد تا کاربران شما خسته نشوند.
البته نکات بسیاری هست که باید و می توان رعایت کرد. اما مهمترین آنها اشاره شدند.
تا به حال باید متوجه شده باشید که موتورهای جستجوی گوگل تمام تلاش خود را می کنند تا وب سایت های مختلفی را که دارای محتوا و اطلاعات جامع و ارزشمند هستند شناسایی و رتبه بندی کنند. و به آنها رتبه بالاتری نسبت به سایر وب سایت ها بدهید.
پس انتظار می رود که هر فروشگاه اینترنتی که راه اندازی می شود، بتواند رضایت کاربران را جلب کند و در واقع کاربران بتوانند خریدی امن و راحت را تجربه کنند و توجه گوگل را به خود جلب کند.
با شناخت و درک درست از عملکرد الگوریتم های گوگل، می توان نحوه طراحی و پیاده سازی و تولید محتوای سایت خود را به گونه ای پیش برد که بهترین بازخورد را از گوگل دریافت کنید.