کد شما در این بخش

الگوریتم پاندا / گوگل پاندا / Google Panda Algorithm

الگوریتم پاندا / گوگل پاندا / Google Panda Algorithm

یکی از الگوریتم های مهم و معروف گوگل برای بهینه سازی موتور جستجوی گوگل، الگوریتم پاندا است. این الگوریتم در سال ۲۰۱۱ توسط گوگل معرفی شد. تمرکز و هدف اصلی این الگوریتم بهینه سازی موتور جستجو و در واقع کنار گذاشتن محتوای بی کیفیت و نامرتبط و کپی است.

پاندا عملا دنبال شناسایی و جریمه سایت هایی است که محتوایی با کیفیت پایین دارند که معیارهایی مشخص برای انجام این فرآیند وجود دارد.

معیارهای الگوریتم پاندا را می توان با عناوین زیر بیان کرد:

اصالت اطلاعات ارائه شده

عمق و جامعیت محتوا

ساختار منطقی و خوانا بودن متن

عدم وجود اشتباهات دستوری و نگارشی

مرتبط بودن تصاویر و بخش های مختلف متن

سرعت بارگذاری صفحه

عدم استفاده از تکنیک های اسپم و یا به اصطلاح سئوی کلاه سیاه و تغییرات غیر طبیعی و دستکاری شده برای دریافت رتبه

الگوریتم پاندا به صورت مرتب آپدیت می شود تا بتواند با تکنیک های نامناسب احتمالی مقابله کند. به صورت کلی هدف اصلی و نهایی این الگوریتم ارائه نتایج جستجوی با کیفیت و مناسب با نیاز کاربران گوگل است.

پنالتی گوگل / پنالتی گرفتن در الگوریتم پاندا

مفهوم پنالتی در الگوریتم پاندا و به طور کلی در گوگل، به معنای کاهش ملموس رتبه و یا حذف سایت از نتایج جستجو بر اساس ارزیابی کیفیت محتوا است. به این معنی که اگر گوگل تشخیص دهد یک سایت بر اساس معیارها و ملاک هایی که الگوریتم پاندا در نظر می گیرد، محتوای بی کیفیتی دارد، برای آن پنالتی اعمال می کند. بر اساس معیارهای ذکر شده، می توان مهمترین دلایل اعمال پنالتی در الگوریتم پاندا را شامل موارد زیر دانست:

استفاده از مطالب کپی و تکراری

درج محتوای بی ارتباط با موضوع صفحه و سایت

محتوای بدون کیفیت و کم ارزش یا بی ارزش برای مخاطب

استفاده از روش هایی که تکنیک اسپم به حساب بیاید مثل کلمات کلیدی تکراری

سرعت بارگذاری پایین صفحه

استفاده از ابزار فریب و تغییرات غیراستاندارد برای دریافت رتبه

الگوریتم پاندا گوگل

از کجا بفهمیم که دچار پنالتی شده ایم؟

برای اینکه بفهمیم یک سایت دچار پنالتی الگوریتم پاندا شده است به چند علامت و نشانه باید توجه کرد:

کاهش چشمگیر ترافیک و بازدید سایت: یکی از اولین نشانه های پنالتی، افت شدید بازدید و ترافیک ارگانیک سایت است که نشان دهنده ی پایین آمدن رتبه سایت در صفحه نتایج جستجوی گوگل است.

کاهش رتبه سایت در صفحه نتایج جستجوی گوگل: با بررسی و جستجوی کلمات کلیدی سایت خود، می توانید رتبه آن ها را بررسی کنید. اگر در این کلمات مهم افت زیادی داشته باشید، به احتمال زیاد دچار پنالتی شده اید.

دریافت اخطار در سرچ کنسول: گوگل معمولا به کاربران و صاحبان سایت در سرچ کنسول پیامی مبنی بر این موضوع می دهد که متوجه شوند دچار پنالتی شده اند.

بررسی آمار ورودی سایت از طریق گوگل آنالایتیکس: در گوگل آنالایتیکس می توان میزان ورودی سایت را به دقت مشاهده کرد.

معیار گوگل و الگوریتم پاندا برای کپی بودن محتوا چیست؟

تشخیص این مورد با بررسی چند نکته صورت می گیرد:

شباهت محتوا: بررسی میزان شباهت محتوایی بین متن مورد نظر با متن های موجود در سایت های دیگر. عبارات، جملات و پاراگراف های تکراری.

شباهت ساختاری متن: الگوهای مشابه، جمله بندی های تکراری، ترتیب پاراگراف ها و شیوه نگارش و حتی تغییرات مرسوم برای پنهان کردن مطالب کپی شده، برای گوگل قابل تشخیص است.

بررسی ارجاعات: این موضوع بسیار مهم است که اگر بخشی از مطلب شما از جایی کپی شده است یا به موضوعی ارجاع داده اید، حتما منبع آن را ثبت و درج کنید. عدم ارجاعات و ذکر منبع، دلیل مهمی بر کپی بودن محتوای شماست.

شناسایی الگوهای تکراری: تکرار عبارات و کلیدواژه ها می تواند نشانه ای برای کپی بودن در الگوریتم پاندای گوگل باشد.

تاریخ انتشار محتوا و قدمت محتوا: بررسی زمان انتشار محتوا دلیل محکمی برای کپی بودن یا نبودن آن است. در هنگام مشاهده دو یا چند مطلب تکراری، طبیعتا محتوای با قدمت بیشتر، منبع اصلی به حساب می آید.

با احتساب تمام موارد ذکر شده، طبیعتا نتیجه نهایی با بررسی های دقیق تر و موشکافی چند جانبه به دست خواهد آمد.

چگونه پنالتی گوگل را رفع کنیم؟

برای رفع چنالتی در موتور جستجوی گوگل باید موارد مختلفی را لحاظ کرد. مسلما اولین قدم این است که باید علت اصلی آن با توجه به رفتار گوگل و بررسی پیام ها، رفع شود. یعنی باید تمام جوانب را بررسی کرد تا علت اصلی شناسایی شود و سپس برای رفع آن اقدام کرد.

در مرحله بعدی باید اگر مطلب یا مطالبی کپی هستند، آنها را حذف کرده و محتوای مناسب، منحصر به فرد، کارا و با رعایت اصول سئو، نوشته شود.

سپس باید لینک های اسپم، ساختارهای نادرست و غیرطبیعی حذف شوند و ساختاری جدید با روشی درست ایجاد شود. در این بخش باید به گوگل درخواست داد تا بررسی مجدد بر روی سایت را شروع کند. و در ادامه نیز باید به طور مداوم سایت پایش شود تا موارد مشابه پیش نیاید.

این روند ممکن است تا چند ماه نیز زمان بر باشد. باید حوصله به خرج داد و با دقت تمام مراحل را طی کرد. البته که زمان رفع پنالتی، با توجه به علت اصلی آن، حجم سایت و مطالبی که ایراد دارند و تعداد مشکلات سایت، می تواند متغییر باشد.

لینک کوتاه : https://seodon.ir/?p=359
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.